Bunyi lonceng
sekolah pun kedangaran, lakak juak pelajran pak uray, “sadang di juak , rase
tepadat palak ku”, nye long iya nyabut supri. Waktu istrahat long iya maing
sengalauan, bukan agek be paloh – paloh long iya lakak maing, maklom pas agek
panas – panasnye ye be, daan tau kapak
inyan juak Long Iya tok e, dah nyunjong kursi sampai setangah jam maseh maok
maing sengalauan, padah waktu nunjong kursi long iya sampai tekantut – kantut
dah be. Makenye kantut bau buntoan nage, lanjut agek cerite long iya sengalauan,
waktu sengalauan bibernye terantok dengan palak Ali, bukan agek moborlah
darahnye, tapi long Iya daan nangis, walaupun beraek- raek mate nahanek sakit,
mampu betanyak agek die ngan Ali e “ Daan ape ape ke li palak mu e?” long iya
ngerewak padahal jak bibernye yang bedarah e, “Aq daan ape- ape” nye Ali. Dalam
nahan sakit, rase ape nak menangis long Iya ye, tapi die purak – purak daan ape
– ape dari pade supan kanak tawakan kawannye.
Teng.teng.teng.teng
Bunyi lonceng masok, samengan biase sebalom masok kalas, mutik sampah dolok,
lakak ye be baris baroklah masok dalam kalas. Jam ke duak tok e, pelajaran
Matematika, pak urai masok agek, barok nak masok tang tekaleh agek e pak urai
ngan biber long iya yang bedarah ye, “o ya, ngape agek tang bedarah bibermu
ye?” nye pak uray nagorkan long iya. “ Tadek biber saye belagoh dengan ali pak “. “ Idilah jak soso inyan
juak kau ye” saut pak uray agek, lansong tediam Long Iya kanak padahkan soso.
“Aoklah yak
hari tok kite lanjutkan agek pelajaran Matematika kite, sebalom kite
melanjutkan pelajaran kite igat igat agek pelajaran matematika minggu lalu,
sape yang bise jawab nye maju kedapan” jinye pak uray nyabut murid – murid,
lalu pak uray nuliskan 4 x 5 = ?, daan lamak lakak pak uray nulis soal ye, Tika
pun nunjok tangan, maju ke dapan dan jawab soal dari pak uray 20. Is batol oi
Tika jawabnye, barang jak tika tok Rangking 1 dikalasnye daan samengan long
iya, Lakak Tika jawabnye pak Uray Buat agek soal 16 : 4 = …… Toni Pun Nunjok
tangan, maju dan jawabannye batol. Cieee Toni Batol oi. “oh, aok berarti rate –
rate udah paham, Itok soal terakher, Untok Iya” Jinye Pak Uray.
Pak Uray : “ Mun
duitmu ade limak ratus rupiah dan kau mintak ngan ayahmu limak ratus rupiah ,
Duitmu jadi berape?”
Long Iya :
“Ayah saye sian pak kan die ke Malaysia”
Pak Uray : “
Oh, kau diam ngan sape ya?”
Long Iya : “
Ngan Uwan saye pak”
Pak Uray : “ aoklah
soalnye di ganti ajak, mun kau ade duit limak ratus lakak ye di barek uwan mu
limak ratus agek, jadi duitmu ade berape?”
Long Iya : sambil
garok palak, ngaleh ke atas ( rupe nak urang miker be ) lalu njwab “ tatap
limak ratus pak”
Dangar jawaban long
iya pak uray pun ngucap
Pak Uray :“
lailahailloloh muhammadarasululoh, bantat inyan juak utakmu ye be ya e, daan
tau inyan ke kau tambahan e?”
Long Iya : “jak
inyan pak mun aku dah ade duit, paiklah nak uwanku barek agek pak, ape agek limak ratus aku jak
jajan duak ratus naang”
Pak Uray : “ maksud
saye jak 500 tambah 500 berape, bukan betanyak uwanmu barek kau duit ke daan
Long Iya : “ owh
gaye, seribu pak”
Pak uray : “ yo
gayelah urang pintar pintar sikit be ya”
Pendek cerite
pelajaran matematika pun belansong, ceritenye balom lakak, tunggu ajak
kelanjutan di cerite long iya elanjutnye.
Mun daan
ngaliek, bace ulang – ulang supaye ngerati tuyak nye long iya, daan suah nyambung
ngan omongan urang, daan ngerati ngan pertanyaan pak uray, tapi sukor rajing
sekolah naang ye be, mun jak malas udah daan tau naik naik dah be die ye.
*Salam
ngakal – ngakal,ngakal, kapak naknye nulis daan juak kanak like ye. Memang da
hijau mayau ati kitak